Twitter: bloggen voor iedereen

Twitter is in 2006 ontstaan als onderzoeksproject van Obvious. Twitter is in werkelijkheid een microblog van 140 tekens waarin de gebruiker kan vertellen wat hij of zij op dat moment aan het doen is. Gebruikers kunnen elkaar volgen en ontvangen dan elkaars berichten oftwel ”tweets”. Net als bij Facebook bouw je aan een netwerk van volgers. Naast vrienden kunnen ook zakelijke contacten, bekende personen of belangrijke instanties gevolgd worden. Er zijn inmiddels 923 miljoen geregistreerde Twitter gebruikers. De lage retentie is kenmerkend voor Twitter. Het platform heeft de grootste moeite met het vast houden van nieuwe gebruikers. De Twitteraars die het platform wel weet vast te houden zijn over het algemeen erg bedreven online. (mkbservice, 2013)

Verdienmodel

Twitter verdient haar geld met o.a. zoekadvertenties. De dienst die Twitter aanbiedt is genaamd Promoted Tweets en toont advertenties als gebruikers bepaalde zoekwoorden invoeren waarop een adverteerder zich heeft ingekocht. (Essers, 2010)

Wat heb je als ondernemer aan Twitter?

Twitter bestaat nu zo’n 9 jaar en is het eerste bedrijf dat de geschiedenis in is gegaan als bedrijf wat nooit winst heeft gemaakt toen het naar de beurs ging. Tot vandaag de dag hebben al meer dan 923 miljoen mensen een geregistreerd Twitter account. Daarvan zijn er zo’n 241 miljoen maandelijks actief. 60% van de 241 miljoen stuurt zelf tweets. De andere 40% leest uitsluitend tweets.

Twitter verdient haar geld met o.a. zoekadvertenties. De dienst van Twitter heet Promoted Tweets en toont advertenties als gebruikers bepaalde zoekwoorden invoeren waarop een adverteerder heeft ingekocht. Twitter meet welke advertenties er wel en niet aanslaan. (Essers, 2010)

Campagnes op twitter

Twitter is een goed platform voor promotie campagnes. Dit komt doordat Twitter heel effecient informatie aan grote groepen mensen kan overbrengen. Het platform kan worden ingezet om content te tonen die overtuigend werkt voor consumenten om je vervolgens te volgen en je aanbod te bekijken. Een strategie met een speicifieke boodschap en doel is een vereiste om een goede twitter campagne te doorlopen. Wanneer alles duidelijk geformuleerd is, kan er achteraf goed gemeten worden of de doelen die vooraf waren bepaald behaald zijn. De tweets die de wereld in worden gestuurd moeten uiteindelijk het grotere plaatje overbrengen van een bedrijf. Consistent zijn in de boodschappen die er verstuurd worden naar mensen is erg belangrijk. (Gulden, 2014)

Essers, L. (2010, april 13). Twitter komt eindelijk met verdienmodel. Opgeroepen op juni 13, 2015, van webwereld.nl:  http://webwereld.nl/e-commerce/43814-twitter-komt-eindelijk-met-verdienmodel

Gulden, M. (2014, februari 18). Een Twittercampagne opzetten in 7 stappen. Opgeroepen op juni 13, 2015, van frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2014/02/18/een-twittercampagne-opzetten-in-7-stappen/

Mkbservice. (2013, februari 1). Wat is Twitter en wat kun je ermee? Opgeroepen op juni 13, 2015, van mkbservice.nl: http://www.mkbservicedesk.nl/2717/wat-twitter-wat-kun-ermee.htm 

Oosterveer, D. (2014, maart 13). De laatste cijfers van het socialmediagebruik in Nederland. Opgeroepen op juni 13,2015, van marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/socialmediagebruik-in-nederland-update-maart-2014

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s